Pilot SOOOOOl10-14 start in augustus 2018

Na de zomervakantie start een pilotgroep van ongeveer 24 leerlingen met het nieuw onderwijsconcept SOOOOL 10-14. Met SOOOOL 10 -14 krijgen leerlingen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar het beste van drie werelden. CITAVERDE College, Dendron College en Dynamiek Scholengroep hebben hiervoor de handen ineen geslagen en willen met deze pilot een antwoord vinden voor het onderwijs van de toekomst. 

SOOOOL 10-14 staat voor Samen Ontdekkend Onderzoekend Ontwerpend en Ondernemend Leren. 
 
Bij SOOOOL 10-14 wordt de keuze voor een definitief VO-advies uitgesteld. Hierdoor hebben leerlingen van 10-14 jaar de tijd om zich te ontwikkelingen en te ontdekken wat bij hen past. Dat doen ze bovendien in hun eigen tempo. Met persoonlijke leerroutes, coaching en begeleiding door leerkrachten van het basis- én voortgezet onderwijs worden leerlingen uitgedaagd zelf keuzes te maken. De leerlingen van SOOOOL 10-14 kunnen doorstromen naar alle leerwegen van vmbo of naar havo. 
 
Bij SOOOOL 10-14 leren kinderen door te doen. Zelfstandig en samen, binnen en buiten de klas. We werken met thema’s, projecten en werkvormen die passen bij de leefwereld van een kind. Zo creëren we een uitdagende en inspirerende leeromgeving. 
 
Dynamiek Scholengroep, Dendron College en CITAVERDE College Horst zijn trots op het resultaat van een intensieve periode van samen voorbereiden en ontwikkelen. “Het is ons gelukt om voor de groep tieners een geheel nieuwe uitdagende leerroute te ontwikkelen”, aldus Jos Baggen, voorzitter College van Bestuur van Dynamiek Scholengroep.
 
Op de website www.sooool10-14.nl is meer te lezen over dit vernieuwende onderwijsconcept. Op 15 en 17 mei vinden er informatiebijeenkomsten plaats voor ouders en leerlingen die belangstelling hebben. Aanmelden hiervoor is mogelijk via de website of rechtstreeks via info@sooool10-14.nl.

Informatie voor pers

Wij nodigen u uit voor een persbijeenkomst op dinsdag 22 mei van 14.00 -15.00 uur op onze nieuwe pilotlocatie binnen het Junior College van het Dendron College / Gebroeders van Doornelaan 124 / 5961 BE Horst. Wij horen graag of wij u mogen ontvangen op 22 mei via info@sooool10-14.nl.   
 
Voor tussentijdse informatie kunt u een bericht sturen aan info@sooool10-14.nl. Wij nemen dan zsm contact met u op. 

Volg ons op social media
Van 15 t/m 17 mei ontving CITAVERDE Bedrijfsopleidingen een delegatie van het ‘Hai Duong Department of Education & Training’ uit Vietnam. Onderdeel van het programma was een bezoek aan CITAVERDE College Horst. Hier werd meer verteld over onze elektronische leeromgeving Fronter en onze manier van examineren. Het bezoek is afgesloten met een rondleiding door het gebouw.
📣 Nieuwe vacatures bij CITAVERDE College Horst: • Onderwijsassistent Plantenteelt en Groenvoorziening • Onderwijsassistent Techniek, Technologie & Creatie • Docent NaSk • Docent Nederlands en Communicatie • Stage onderwijsassistent ✔ Ben jij of ken jij onze nieuwe collega? Tip of solliciteer! 💻 Ga naar http://bit.ly/29yJ53G voor alle vacatures. Vacatures | CITAVERDE
Omdat het gisteren zo'n lekker weer was, besloot de docente rekenen de les maar buiten te geven.
Ontschotting op het CITAVERDE College Het CITAVERDE College in Horst werkt aan de vernieuwing van het VMBO-onderwijs. Maatwerk en gepersonaliseerd leren staan daarbij centraal. Stefan de Haan, onderwijscoördinator VMBO en docent natuurkunde, vertelt over obstakels (het rooster) en oplossingen. “De leerling komt bij ons echt aan zet.” Het dilemma en de oplossing Het dilemma: hoe bieden we leerlingen vakken op verschillende niveaus aan? De oplossing: lessen worden parallel ingepland, waardoor teams van docenten op verschillende niveaus tegelijkertijd les kunnen geven. Het dilemma We willen ons onderwijs zo inrichten dat elke leerling gepersonaliseerd kan leren. Er stonden schotten tussen de drie leerwegen, maar we willen niet meer dat leerlingen worden afgerekend op hun zwakste vak. Het “ontschotten” vereist wel ingrijpende veranderingen in het rooster en in het werk van onze docenten. De oplossing “We willen leerlingen zoveel mogelijk maatwerk bieden. We noemen dat “ondernemend leren in het groen”. Het begon met enthousiaste docenten die vmbo-basis-leerlingen de kans wilden geven om een vak op kaderniveau te volgen. Leerlingen zitten dan nog steeds vast op een leerweg, maar als een leerling meer kan in een bepaald vak, kan hij bij ons nu aan het begin van het schooljaar starten op dat hogere niveau, gewoon in de eigen klas. Dat vergt wel veel van docenten. De een vindt het een uitdaging, de ander vindt dat lastiger. Ons docententeam gaf een tijdje geleden te kennen dat ze graag zoveel mogelijk lessen parallel ingepland willen hebben, zodat ze zoveel mogelijk kunnen uitwisselen. Dat betekent dat we komend jaar starten met lesblokken van de leergebieden taal, exacte vakken, en mens en maatschappij. Alle leerlingen van een leerjaar hebben dan hetzelfde leergebied met een vast team van docenten die onderling taken kunnen uitwisselen. Docenten kunnen binnen de lesblokken van leergebieden onderling taken verdelen. Als sommigen op de oude manier willen lesgeven kan dat nog. Gelukkig zijn de meeste docenten al enthousiast over de nieuwe werkwijze; de kritische massa is al bereikt. De komende jaren zullen vakdocenten binnen de teams meer van elkaar kunnen leren, want ze staan voortaan letterlijk naast elkaar. En de tijdsblokken waarin ze geen les geven, kunnen ze gebruiken om lessen te ontwikkelen of voor te bereiden. De tijd is niet meer versnipperd. Dit linkt allemaal misschien eenvoudig maar dat was het niet altijd. Ook praktisch niet: we hebben met de roostermakers diverse middagen bij elkaar gezeten om te kijken of het überhaupt wel zou gaan passen. Maar het doel is in zicht: de leerling komt bij ons echt aan zet”. Bron: VO-magazine April 2018