Cash for Trash winnaar Waste Away Challenge CITAVERDE College Horst.

De afgelopen 8 weken zijn alle 6 klassen 3e jaars VMBO leerlingen in groepen druk geweest met het uitwerken van ideeën met betrekking tot afvalvermindering en het verminderen van zwerfafval.

De groepen hebben als onderdeel van hun leerproces een product of dienst bedacht, nagedacht over de presentatie ervan, een prototype gemaakt. Eerst heeft er op het CITAVERDE College een klassenpresentatie plaats gevonden, waarna de best uitgewerkte ideeën door mochten naar de finaleronde in de raadszaal van het gemeentehuis in Horst aan de Maas

Het idee Cash for Trash bleek tijdens de finale op 20-4 het idee waar de jury het meeste potentieel in zag. De onderneming bestond uit Teun Schripsema, Ellen Krol en Sanne Vergeldt. Het idee was een automaat waar aan de ene kant plastic en aan de andere kant blik weggegooid kan worden. Hiervoor krijgt de ‘afvalopruimer’ punten. Deze punten worden op de schoolpas bijgeschreven. Hierdoor krijgt de leerling een beloning.

Op 20 april is door een  jury met daarin één wethouder van gemeente Horst aan de Maas, een ambtenaar en één afgevaardigde van de Waste Away Challenge de winnaar bepaald.

De jury was van mening dat deze groep over de gehele linie het best scoorde. Er werd gelet op: uitvoerbaarheid van het idee, promotieplan, prototype en het moet uiteraard zorgen voor afvalvermindering en/of minder zwerfafval.

Volg ons op social media
Van 15 t/m 17 mei ontving CITAVERDE Bedrijfsopleidingen een delegatie van het ‘Hai Duong Department of Education & Training’ uit Vietnam. Onderdeel van het programma was een bezoek aan CITAVERDE College Horst. Hier werd meer verteld over onze elektronische leeromgeving Fronter en onze manier van examineren. Het bezoek is afgesloten met een rondleiding door het gebouw.
📣 Nieuwe vacatures bij CITAVERDE College Horst: • Onderwijsassistent Plantenteelt en Groenvoorziening • Onderwijsassistent Techniek, Technologie & Creatie • Docent NaSk • Docent Nederlands en Communicatie • Stage onderwijsassistent ✔ Ben jij of ken jij onze nieuwe collega? Tip of solliciteer! 💻 Ga naar http://bit.ly/29yJ53G voor alle vacatures. Vacatures | CITAVERDE
Omdat het gisteren zo'n lekker weer was, besloot de docente rekenen de les maar buiten te geven.
Ontschotting op het CITAVERDE College Het CITAVERDE College in Horst werkt aan de vernieuwing van het VMBO-onderwijs. Maatwerk en gepersonaliseerd leren staan daarbij centraal. Stefan de Haan, onderwijscoördinator VMBO en docent natuurkunde, vertelt over obstakels (het rooster) en oplossingen. “De leerling komt bij ons echt aan zet.” Het dilemma en de oplossing Het dilemma: hoe bieden we leerlingen vakken op verschillende niveaus aan? De oplossing: lessen worden parallel ingepland, waardoor teams van docenten op verschillende niveaus tegelijkertijd les kunnen geven. Het dilemma We willen ons onderwijs zo inrichten dat elke leerling gepersonaliseerd kan leren. Er stonden schotten tussen de drie leerwegen, maar we willen niet meer dat leerlingen worden afgerekend op hun zwakste vak. Het “ontschotten” vereist wel ingrijpende veranderingen in het rooster en in het werk van onze docenten. De oplossing “We willen leerlingen zoveel mogelijk maatwerk bieden. We noemen dat “ondernemend leren in het groen”. Het begon met enthousiaste docenten die vmbo-basis-leerlingen de kans wilden geven om een vak op kaderniveau te volgen. Leerlingen zitten dan nog steeds vast op een leerweg, maar als een leerling meer kan in een bepaald vak, kan hij bij ons nu aan het begin van het schooljaar starten op dat hogere niveau, gewoon in de eigen klas. Dat vergt wel veel van docenten. De een vindt het een uitdaging, de ander vindt dat lastiger. Ons docententeam gaf een tijdje geleden te kennen dat ze graag zoveel mogelijk lessen parallel ingepland willen hebben, zodat ze zoveel mogelijk kunnen uitwisselen. Dat betekent dat we komend jaar starten met lesblokken van de leergebieden taal, exacte vakken, en mens en maatschappij. Alle leerlingen van een leerjaar hebben dan hetzelfde leergebied met een vast team van docenten die onderling taken kunnen uitwisselen. Docenten kunnen binnen de lesblokken van leergebieden onderling taken verdelen. Als sommigen op de oude manier willen lesgeven kan dat nog. Gelukkig zijn de meeste docenten al enthousiast over de nieuwe werkwijze; de kritische massa is al bereikt. De komende jaren zullen vakdocenten binnen de teams meer van elkaar kunnen leren, want ze staan voortaan letterlijk naast elkaar. En de tijdsblokken waarin ze geen les geven, kunnen ze gebruiken om lessen te ontwikkelen of voor te bereiden. De tijd is niet meer versnipperd. Dit linkt allemaal misschien eenvoudig maar dat was het niet altijd. Ook praktisch niet: we hebben met de roostermakers diverse middagen bij elkaar gezeten om te kijken of het überhaupt wel zou gaan passen. Maar het doel is in zicht: de leerling komt bij ons echt aan zet”. Bron: VO-magazine April 2018